Tomáš Uhlíř vede obchodní a marketingové oddělení v Ayming. Pohovořili jsme s ním o jeho vývoji, přístupu k manažerské a obchodní práci a došlo i na sportovní cíle a sny.
Deset let v dynamickém týmu jako je obchodní oddělení není v dnešní době zvykem. Jak dnes vidíš svou dosavadní kariérní cestu?
Jako využitou příležitost a obrovské štěstí na lidi. Ayming si mě tak nějak přitáhnul a poskytl to nejdůležitější. Dal mi možnost se s firmou a lidmi silně ztotožnit. To pro pracovní výkon potřebuji. Poskytl mi různorodou a dynamickou agendu. To mám rád. A umožnil mi být úspěšným. To je pro mě důležité.
Proč ses rozhodl pracovat v obchodní sféře consultingu?
Z dnešního pohledu mi to vlastně připadá jako přirozený vývoj. V oblasti consultingu se na různých úrovních a pozicích pohybuji vlastně celý život. V moderním consultingu je navíc rozdíl mezi sales managerem a konzultantem dle mého názoru stále méně výrazný. Konzultanti dělají upsell, každý den obchodují s brandem a expertízou firmy, musí být schopni „zobchodovat“ nezbytnou součinnost klientů. Neustále vyjednávají. A naopak obchodníci musí mít konzultativní přístup, často musí být schopni poskytnout i podstatnou část expertízy. Proto jsou dnes nejcennější lidé, kteří mají zkušenosti z obou oblastí. Tak jsem si řekl, že získané zkušenosti z pozice konzultanta doplním o zkušenosti obchodníka. No a najednou ty zkušenosti sbírám už 10 let.
Je v něčem práce ve specializované poradenské společnosti jako Ayming, zaměřené na financování inovací, opravdu specifická?
Je. Setkáváte se s firmami, které jsou motorem budoucnosti. S mnoha velmi zajímavými projekty a nápady. Jednáte s managementem, který má vize, a tudíž také často „strong opinion“. To je fajn, ale současně je to také náročné. Musíte jim být partnerem v diskuzi, v řešení. Prostředí takových firem je velmi dynamické. To znamená, že sami musíte být flexibilní a inovativní. Zkostnatělá velká poradenská společnost nemá u takových firem často šanci. A na tom jsme v Ayming mnoho let pracovali a pracujeme. Být flexi. Neustrnout. Být blízko. To nás baví.
Ayming zastupuje zájmy inovativních firem na pracovní skupině úřadu vlády. V rámci své pozice se zde setkáváš se státními úředníky i šéfy byznysu. Jaké to je, komunikovat se dvěma občas tak rozdílnými světy?
Snažím se na této pracovní skupině působit nejen jako zástupce firem, ale hlavně jako zástupce konkurenceschopného financování inovací, které tak moc potřebujeme. Ano, někdy je komunikace náročná, nepochopení všudypřítomné, zájmy opačné. Současně mě vždy bavilo dávat různé světy dohromady, nebo to aspoň zkoušet. Je to myslím potřeba, jinak se nepohneme z místa. Mimochodem, ty světy jsou si v jedné věci také hodně podobné. Oba si myslí, že mají pravdu.
Co bys poradil manažerovi, který chce úspěšně vést obchodní tým?
Nevím, jestli mám právo radit, navíc moc nevěřím v obecné návody. Způsob vedení sales týmu je myslím třeba přizpůsobit byznysu, který děláte, lidem, které máte v týmu a také možnostem a zdrojům, které máte k dispozici. Co funguje v jedné firmě, nemusí fungovat v jiné. A každý team leader je také určitý typ osobnosti předurčený k určitému stylu. Myslím, že se nám v obchodním týmu podařilo vybudovat vzájemnou důvěru a silnou sounáležitost s firmou. Vše je pak jednodušší. A to není v obchodě zdaleka samozřejmost. Pak často stačí, když jako team leader ve správnou chvíli vkládáte do týmu energii, snažíte se jít občas příkladem a argumentujete na základě analýz a ne dojmů. Důležité je také být lidem v týmu k dispozici, ale dát jim také prostor pro samostatnost. A orientovat se v aktuálních obchodních situacích, překážkách, i když sám třeba už na obchodní schůzky nejezdíte. Mě se osvědčilo sedět s celým sales a mkt týmem v openspace. Naslouchat.
Co tě baví na práci v Ayming, kde čerpáš motivaci?
Toho je spousta. Svět inovací je samozřejmě zajímavý sám o sobě. Jako obchodníka mě bavilo připravit se na jednání, jednat, dosáhnout dohody a přinést výsledek. A potom z Google dotazníku vidět, že to delivery zvládlo a že jsou klienti spokojení. Dnes už čerpám motivaci nejvíce ve svém týmu. Chci, aby se každému v týmu dařilo dosahovat výsledky, motivuje mě je motivovat, poskytovat jim podporu. Mám rád, když společně zvolíme nějakou cestu a ono to přinese konkrétní úspěch. Rád se podílím na kultivaci poradenského prostředí. Je důležité ukazovat, že serióznost se vyplácí. A také mě baví řešit složité, nestandardní obchodní situace. Tedy většinou.
Jsi náruživý sportovec, od kola v létě, po lyže v zimě. Jaké vysněné mety a cíle máš ještě před sebou?
Hlavně bych chtěl vydržet hodně sportovat, mám rád fyzickou zátěž. Současně chci ale zůstat zdravý, abych mohl hodně sportovat co nejdéle. To není lehké vybalancovat. Tělo se opotřebovává. Mám ale samozřejmě i mnoho konkrétních cílů. Letos bych chtěl mimo jiné absolvovat dvoudenní ultramaraton Lužickými horami. Více než 100 km s převýšením 3,5 km. A konečně také prvního ½ ironmana. A možná vylézt na Kazbek nebo Ararat. Ale je mi 45 let, nejdřív asi radši skočím na nějaké vyšetření srdce.
Tomáš je aktivní na LinkedInu – propojte se